Nya Dacia Duster – modigare än någonsin
Tredje generationens Duster är nästa kapitel i Dacias ikoniska bästsäljares historia.
Den helt nya Dusterns design är tuffare och mer självsäker. Innovativa CMF-B-plattformen förbättrar upplevelsen i bilen. 4×4-versionen tar off-road-förmågan till nya höjder. Den senaste versionen introducerar mer hållbara material och hybriddrivlinor. Fullpackad med ny teknik för att ytterligare öka säkerheten och komforten.
Byggd på ny plattform
Den helt nya Dustern är byggd på CMF-B-plattformen, som spelar en central roll i Dacias industriella strategi. Denna konkurrenskraftiga och extremt flexibla plattform användes först på de senaste Sandero-modellerna, sedan på Jogger.
På CMF-B-plattformen har den helt nya Dustern mer utrymme för passagerare och bagage än föregående generation, samtidigt som den behåller samma totala längd på 4,34 meter. Plattformens avancerade teknik minskar också vibrationer och vägbrus, vilket förbättrar förarens komfort.
I och med CMF-B-plattformen har Dacia påbörjat Dusterns resa mot elektrifiering, eftersom den rymmer drivlinor med mildhybrid- och fullhybridteknologier.
Redo för utmaningar
Den helt nya Dusterns off-road-förmåga är utöver det vanliga, och finns tillgänglig med 4×4 Terrain Control-växellåda som inkluderar fem körlägen:
- Auto: växellådan fördelar automatiskt kraften mellan fram- och bakaxeln beroende på hjulgrepp och hastighet
- Snö: optimerar färdvägen på hala vägar med specifika ESC- och anti-halkinställningar
- Lera/Sand: för instabil terräng
- Off-Road: topprestanda på tuff terräng.
- Eco: optimerar bränsleförbrukningen genom att reglera luftkonditioneringen och fordonets prestanda.
Välj mellan mild- och fullhybrid
Nya Duster erbjuder också en av de mest spännande elektrifierade drivlinorna på marknaden idag med HYBRID 140-motorn.
Den helt nya motorn är unik i Dacias sortiment och levererar en total effekt på 140 hk och ett maximalt vridmoment på 260 Nm. En integrerad startgenerator på 48 V gör att motorn kan stoppas och startas på ett ögonblick, med en exakt och tyst återstart.
HYBRID 140-motorn har en bränsleförbrukning på endast 6,0 l/100 km och en CO2-utsläppsminskning på 35 g/km jämfört med motsvarande motor utan hybridteknik. Motorn är också tillgänglig med 4×2- och 4×4-växellådor.
Mer om Dacia Duster
Vill du veta mer om Dacia Duster, eller boka en provkörning? Fyll i formuläret så hör vi av oss till dig!