Hans Almén och Rasmus Fogelström jobbar med inbyten hos Liljas i Kalmar.
Det är bråda dagar i våra testhallar. Då många bilar säljs byts det också in begagnade bilar som hamnar till försäljning.
Liljas har snart 100 år bakom sig i regionen och då är det inte så konstigt att vi blivit synonymt med trygghet, livslångt bilägande och körglädje. En av framgångsfaktorerna är de noggranna tester som vi gör på inbytesbilarna som ska hitta nya ägare i koncernens många bilhallar.
Kontrollerna är som detektivarbete
Varje begagnatbil som ställs ut i bilhallarna går igenom en fördjupad besiktning, berättar Rasmus Fogelström som jobbar med inbyten på Liljas.
”Det är lite detektivarbete”, säger han och lyser med sin ficklampa ner i motorrummet på en Volvo XC40 som ska bytas in. ”Ingen bil är ju den andra lik när det kommer till slitage. Vi lagar de fel och byter de slitna delarna vi hittar som till exempel däck och bromsar.”
Testexperterna lägger mellan en och två timmar per bil beroende på hur gammal den är. Då kontrolleras och fixas även möjliga stenskott, bucklor och repor. Bilen provkörs också minst en halvmil för att de ska kunna höra eventuella missljud och upptäcka elfel.
Garanti på kontroll blir extra trygghet
”Vi kan ju tyvärr inte spå i framtiden”, skrattar Hans Almén som jobbar tillsammans med Rasmus. ”Elfel är till exempel svårare att hitta och bilen behöver kanske gå ett tag innan de uppenbarar sig. Likaså om det är kallt eller varmt väder så kan bilen bete sig annorlunda. Därför känns det extra bra att vi lämnar garanti på våra tester.”
Det är inte alla återförsäljare som lämnar denna trygghet till sina kunder. I värsta fall sparkar man lite på däcken vid inbyte och ställer ut bilen till vidareförsäljning.
”Det viktigaste med vårt jobb är att vi ställer ut bra bilar i bilhallen”, säger Hans. ”Genom att vara självkritiska och noggranna blir det en trygghet för både kund och säljare att de kan lita på att alla bilar från Liljas håller hög standard.”