bild

Renault presenterar Rafale E-tech 4×4 300 hk

Renault Rafale E-tech 4×4 300 hk levereras med ett laddbart batteri på 22 kWh, vilket gör den både kraftfull och energisnål. Bilen är designad för att köra mestadels på el i vardagen och har en räckvidd på upp till 10 mil (WLTP) vid eldrift.

Renault introducerar nu mer information om Rafale E-tech 4×4 300 hk. Med all sin passion och expertis levererar Renault en ny laddhybrid med möjligheten att välja dagligt helelektriskt läge.

Fyrhjulsdrift

En elmotor placerad på bakaxeln ger bilen permanent aktiv fyrhjulsdrift. Detta ger bra grepp och stabilitet på de flesta vägunderlag. Kraften på varje axel hanteras automatiskt av E-tech -systemet baserat på körförhållanden och valt körläge. Vridmomentet kan justeras från 100% framhjulsdrift till 100% bakhjulsdrift. Generellt driver bilen på framhjulen upp till 70 km/h och går över till bakhjulsdrift vid högre hastigheter.

Den nya Atelier Alpine-versionen av Rafale tar körglädjen till en ny nivå. Bilen har ett finjusterat chassi och ett intelligent självjusterande fjädringssystem med förutseende kamera för bästa körupplevelse. Designmässigt har Atelier Alpine-versionen ett distinkt utseende med Satin Summit Blue-exteriörfärg och stora 21-tums hjul.

Effekt och prestanda

Rafale har en total effekt på 300 hk från en kombination av en förbränningsmotor och tre elmotorer. Den accelererar från 0 till 100 km/h på 6,4 sekunder och från 80 till 120 km/h på 4,0 sekunder. Bränsleförbrukningen är 0,7 l/100 km med fulladdat batteri och 5,8 l/100 km med tomt batteri (WLTP)

Laddning och räckvidd

Batteriet kan laddas till 80% på 2 timmar och 10 minuter och till 100% på 2 timmar och 55 minuter. I helelektriskt läge har bilen en räckvidd på upp till 10 mil och en total räckvidd på upp till 100 mil med fullt batteri och tank.

Chassis Control-systemet låter föraren justera bilens inställningar för komfort, dynamik och sport. Detta system finns i alla körlägen utom vinterläge.

Renault Rafale E-tech 4×4 300 hk kommer lanseras under senare delen av 2024. Svenska specifikationer och priser presenteras under kvartal 3.