Världspremiär för Renault Mégane E-TECH Electric bild
Världspremiär för Renault Mégane E-TECH Electric

Nya Renault Mégane E-TECH Electric

Samma namn som tidigare, men förutom det, delar helt nya och revolutionerande Renault Mégane E-TECH Electric ingenting med nuvarande Renault Mégane; nytt sensuellt tech-designspråk, kompakt exteriört men rymlig interiört, nytt infotainmentsystem med 24″ skärm och ett 60 kWh tunnt batteri som ger 47 mils räckvidd.

Renault Megane E-TECH Electric lanseras till våren 2022 i Sverige. Priserna är ej fastställda ännu.

Tio år efter lanseringen av Renault ZOE – och med erfarenheten av 400 000 sålda elbilar som totalt har kört mer än 10 miljarder km på el, har Renault skapat en elbil i Mégane som är tekniskt banbrytande och som har element i sig som annars bara finns i premiumklassen.

Renault väljer att tillverka helt nya Mégane E-TECH Electric i Frankrike vid fabriken i Douai, som ligger i hjärtat av ElectriCity, Europas ledande elbils-knutpunkt. Renault ElectriCity blir snart Europas största och mest konkurrenskraftiga centrum för produktion av elfordon.

”Nya Mégane förkroppsligar el-revolutionen som Renault startade för mer än tio år sedan. Genom att demokratisera eltekniken lyckas Nya Mégane göra elbilen prisvärd, utan att kompromissa med effektivitet och körglädje. Det här nya fordonet som vi har skapat förmedlar känslor och vi föreställer oss det som elfordonets GTI. ” säger Luca de Meo, VD för Renault Group.

Räckvidd

Mégane E-TECH Electric kommer i två utföranden och tre utrustningsversioner. Båda har samma helt nydesignade elmotor som bara väger 145 kg – betydligt mindre än den som sitter i nuvarande Renault ZOE. Den första versionen Mégane har ett 60 kWh batteri och en räckvidd på 47 mil på en enda laddning (WLTP) – och 30 mil om man kör motorväg i 130 km/h. Modellen erbjuder 218 hk och ett vridmoment på 300 Nm. Det finns också en version med batteri som är mindre, 40 kWh batteri – med en räckvidd på 30 mil, 130 hk och ett vridmoment på 250 Nm. Båda kan ladda 130 kW DC och upp till 22 kW AC -laddning. På 20 minuters snabbladdning får man 30 mils extra räckvidd.

Batteripaketet har en ny kemisk sammansättning som har 20 procents större energitäthet än den som finns i Renault ZOE, och det väger bara 395 kilo, vilket gör att bilens totala vikt ligger på 1624 kilo.

Teknik & Design

Men där nya Mégane E-TECH Electric verkligen sticker ut är bakom ratten med utsikt över en elegant 24-tums skärm som innehåller en förardisplay och multimediasystemet.

Det supersnabba multimediasystemet har Qualcomm Snapdragon -processor 4K, utvecklat av Google och baserat på Andriod Automotive OS, som innehåller Google Maps, Google Play Apps, Google Assistant och en elektrisk ruttplanerare – allt röststyrt.

Elbilsmodellen har en exklusiv design och den är dessutom väldigt tyst. I låga hastigheter gör den s k cocoon-tekniken – ett ljudabsorberande skum i botten – att vägbuller reduceras betydligt. Och det gör det möjligt att njuta av musiken från den stora Harmann Kardon-anläggningen, en nyhet i Renault.

 

Kort information i Coronatider